به گزارش ایران باران نیوز و به نقل از حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، عباس اکبری بوانی تحلیلگر و پژوهشگر حقوقی طی یادداشتی به ضرورت‌های به کارگیری مجازات‌های جایگزین حبس پرداخت است. 

با نگاهی به تاریخچه به وجود آمدن مجازات حبس و موارد به کارگیری آن به وضوح می‌توان دریافت که حبس از آن دسته مجازات‌هایی است که از قدیم الایام تا به امروز به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شود که در این سیر علیرغم توسعه موارد بکارگیری آن شاهد تغییرات و تحولاتی در اوضاع و شرایط استفاده از آن در کشورهای مختلف دنیا هستیم.

امروزه پژوهشگران و علمای حقوق، جرم شناسی و جامعه شناسی با قطعیت تمام از دستاورد­های تحقیقات علمی و میدانی خود که با کمی تأمل براحتی قابل درک است و با توجه به اثرات و پیامد­های سوء و آسیب­های اجتماعی بعضاً غیر قابل جبران، دیگر مجازات حبس را به عنوان مجازاتی با هدف اصلاح، بازپروری و توانمندسازی فرد مجرم و خطا کار برای بازگشت به اجتماع و ادامه زندگی به عنوان یک فرد عادی ابزار مناسبی نمی‌دانند و به شدت برای کاهش تبعات منفی آن بر ضرورت بکارگیری مجازات‌های جایگزین حبس تأکید دارند.

در این میان از جمله علل و ضرورت‌های بکار گیری ابزارهای جایگزین برای نیل به اهداف اصلی از مجازات مجرمان و کاهش پیامدهای منفی حبس با صداقت تمام در نگاهی به آثار زیان بار زندان در سرتاسر جهان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کاهش بازدارندگی و حالت ارعابی مجازات حبس به دلیل استفاده زیاد در موارد غیرضروری و جرایم سبک و غیرعمدی.

۲- تحمیل هزینه‌های سرسام­ آور و گزاف نگهداری از زندانیان بر نهاد حکومتی و نهایتاً جامعه.

۳- صدمات و آلام روحی برای فرد زندانی در نتیجه جداسازی وی از خانواده، بستگان و جامعه.

۴- ایجاد پیشینه منفی در سوابق اجتماعی فرد و مانع شدن در بازگشت عادی فرد به اجتماع و عامه مردم.

۵- کاهش اثرات تربیتی و بازپروری به دلیل افزایش بیش از حد و غیرمعقول جمعیت زندانیان.

۶- ایجاد زمینه‌ای برای حرفه‌ای‌تر شدن فرد زندانی به دلیل اختلاط و مصاحبت با مرتکبین به جرایم گوناگون.

۷- بازآموزی جرایم مختلف به دلیل عدم طبقه بندی مناسب ناشی از جمعیت بالای زندانیان و عدم فضای مناسب و کافی برای اسکان زندانیان.

۸- تحمیل اثرات منفی و زیان بار بر خانواده و فرزندان محکوم و تخریب شأن و منزلت اجتماعی آنان.

۹- مسائل بهداشتی و بیماری های واگیر­دار و شیوع و گسترش آنها از قبیل ایدز، هپاتیت و سل و سایر بیماری های عفونی.

و … علاوه بر این موارد با نگاهی به بررسی‌های انجام شده در چند کشور دنیا بر ضرورت‌های بکارگیری مجازات‌های جایگزین حبس مهر تاییدی انگاشته می­شود. در کشور کره جنوبی حداقل ۲۵ درصد کسانی که در زندان هستند پس از آزادی دوباره به آنجا بر می‌گردند. در اسپانیا ظرف چهار سال ۳۰ درصد کسانی که زندان بوده‌اند مرتکب تکرار جرم شده و دوباره به آنجا بازگشته‌اند و در اکثر ایالت‌های امریکا حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد زندانیان مرتکب تکرار جرم می‌شوند و به زندان بر می‌گردند.

حقوقدان و پژوهشگر عباس اکبری بوانی

۴.۷/۵ - (۹ امتیاز)

By سیاوش باران وند

خبرنگاری شغل، حرفه، عشق و هنر است. هنر و عشقی که با جان و دل آمیخته است.

One thought on “ضرورت‌های به کارگیری مجازات‌های جایگزین حبس”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *