بمناسبت روز خلیج فارس
خلیج فارس نامی به بلندای تاریخ

به گزارش ایران باران نیوز، دهم اردیبهشت به نام روز خلیج فارس نامگذاری شده است. در تاریخ ایران دهم اردیبهشت روزی است که شاه عباس صفوی به همراه مردمان دلاور با از خودگذشتگی و مجاهدت خود پایان اشغال و استعمار پرتغالی‌ها را در سواحل جنوبی پس از سال‌ها رقم زد.

کتاب «سلطه جویان و استعمارگران در خلیج فارس» نوشته اسکندر دلدم که چاپ اول آن در سال ۱۳۶۳ توسط انتشارات نوین انجام شده است از جمله کتاب هایی است که سرگذشت و تاریخ خلیج فارس را در دوره های مختلف تاریخی به رشته تحریر درآورده است.
در پیشگفتار این کتاب آمده است: خلیج فارس شهرت عظیم خود را در جهان قدیم زمانی به دست آورد که دریانوردان فنیقی در سفرهای بازگشت از این منطقه با خود ظروف مملو از مایع سیاه و بدبویی را به اروپای آن زمان سوغات بردند. که برای روشنایی و گرما به کار برده می‌شد. در حقیقت خلیج فارس و نفت ارتباط لایتزالی با یکدیگر دارند در آثار تاریخی کهن جهان به کرات از خلیج فارس و زندگی پیرامون آن اشارات مفصلی شده است.

اهمیت خلیج فارس به سبب وجود غنی‌ترین منابع نفت جهان در کشورهای حوزه آن و ارتباط آن با اقیانوس هند و در نتیجه ارتباط با آب‌های آزاد جهان است. به لحاظ همین ارزش‌های عظیم اقتصادی و نیز سوق الجیشی و سیاسی خلیج فارس در طول تاریخ از قدیم الایام تا امروز مطامع قدرت‌های استعماری را برانگیخته و در طول قرون متمادی استعمارگران همواره کوشیدند تا سیادت خود را بر این منطقه تحمیل نمایند.

اهمیت خلیج فارس از آنجا بیشتر روشن می‌شود که در وصیت‌نامه پطر کبیر امپراطور روسیه که به بازماندگانش توصیه کرده است: باید به ایران حمله کنند و از سواحل خزر تا خلیج فارس را به هر قیمتی که شده به چنگ آورند.

کتاب « سلطه جویان و استعمارگران در خلیج فارس » از جمله کتاب های است که ارزش خواندن را دارد و توصیه می شود برای یکبار هم که شده آن را مطالعه کرد.

علیرضا بهمنش

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

By سیاوش باران وند

خبرنگاری شغل، حرفه، عشق و هنر است. هنر و عشقی که با جان و دل آمیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *