به گزارش ایران باران نیوز، افت تحصیلی دانش آموزان و بالاخص دانش آموزان عزیز دوره متوسطه یکی از مقولات بسیار مهم است که کارشناسان بخش آموزش و پرورش باید آن را مورد واکاوی قرار دهند.

افت تحصیلی عملکرد ضعیف تر دانش آموز نسبت به دوره قبل است و نمرات دانش آموز در حد نمرات حداقل قبولی و یا نمرات پایین تر از ۱۰ است که این امر ممکن است به در جا زدن دانش آموز در همان پایه و در حالت شدید آن منجر به ترک تحصیل دانش آموز شود.

از دلایل افت تحصیلی می توان دو عامل اصلی یعنی مدرسه و خانواده اشاره کرد.در بخش خانواده دلایل مختلفی را می توان اشاره نمود که از آن جمله مشکلات خانوادگی و جو بدی که بخاطر این مشکلات در خانواده ایجاد می شود و دانش آموز تمرکز لازم و انگیزه لازم را برای مطالعه از دست می دهد.

از دلایل مهم افت تحصیلی دانش آموزان فضای مجازی و تلفن های همراه است که در شرایط کنونی اصلی ترین عامل افت تحصیلی دانش آموزان به شمار می رود.

احتمالا همه ما با صحنه مطالعه دانش آموزان برخورد کرده ایم که همزمان با مطالعه کتاب درسی، دانش آموز در حال دیدن فیلم ها و عکس های فضای مجازی و لایک کردن و گرفتن دنبال کننده هست که با این روند تمرکز دانش آموز در این شرایط معطوف به فضای مجازی شده و علاوه بر اینکه یادگیری در پایین ترین سطح خود قرار می گیرد گاهی برنامه های غذایی و رشد فرد و فعالیت های بدنی و حتی خلق و خوی رفتاری را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این حالت وظیفه والدین در برخورد با این رفتار بسیار سنگین و حساس است والدین می بایستی با ارائه برنامه و همچنین کمک گرفتن از روانشناسان با این معضل برخورد نمایند و نظارت خود را بر فضای مجازی فرزندان مدیریت کرده به گونه ای که باعث سرخوردگی دانش آموز نشود چرا که در صورت برخورد قاطعانه و دیکتاتوری با این موضوع، می تواند به سلامت روانی و خلق و خوی رفتاری دانش آموز تاثیرات منفی بر جای بگذارد.

دانش آموزان با داشتن اطلاعات روزمره اصولا منفی که از فضای مجازی و همچنین برداشت های منفی که از جامعه اطراف خود دریافت می کنند اعتماد به نفس، روحیه و امید خود به آینده را از دست می دهند و همین امر باعث بی انگیزگی برای تحصیل و بیزاری از مطالعه و در نتیجه افت تحصیلی می شود.

در آنسوی میدان در مدرسه، رفتار برخی معلمان و مربیان و همچنین سیاست های نامناسب آموزشی باعث عدم تمایل دانش آموز به تحصیل می شود.

رفتار خیلی سختگیرانه معلمان و در مقابل آن رفتار خیلی سهل و آسان معلم ها در ارتباط با نمرات و حضور و غیاب دانش آموزان یکی دیگر از عوامل افت تحصیلی به شمار می رود.

معلمی که به دانش آموزان می فهماند که عدم حضور آنها سر کلاس اهمیتی ندارد و مدرسه نیز با غیبت دانش آموزان برخوردی نمی کند باعث می شود دانش آموز سر کلاس حضور پیدا نکرده و در نتیجه منجر به عدم یادگیری دانش آموز مخصوصا در دروسی که حتما می بایستی توسط معلم تدریس شود خواهد شد.

در هر صورت مطلبی که از آمار نمرات دانش آموزان می توان دریافت کرد افت شدید تحصیلی دانش آموزان است که اگر از طرف آموزش و پرورش و حتی نهادهای بالادستی باید فکری به حال آن کنند که در صورت عدم توجه باعث عواقب ناگواری برای نسل های آینده خواهد شد.

سیاست های درست نظام آموزشی و استفاده از روش های مناسب آموزشی، تغییر در سبک مدیریت مدارس، فراهم آوردن محیط مناسب آموزشی، امکانات مناسب آموزشی و پیوند انجمن اولیا و مربیان و همچنین استفاده از روش های نوین تدریس و ارزیابی دانش آموزان، می تواند در کم کردن افت تحصیلی دانش آموزان تاثیر فراوانی داشته باشد.

نویسنده: علیرضا بهمنش

4.7/5 - (3 امتیاز)

By سیاوش باران وند

خبرنگاری شغل، حرفه، عشق و هنر است. هنر و عشقی که با جان و دل آمیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *