به گزارش ایران باران نیوز و به نقل از برنا؛ در این مطلب با تعدادی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی قم آشنا می شوید.

گنبد نمکی قم؛ محبوب ترین جاذبه طبیعی قم

دریاچه نمک قم یکی از مهم‌ترین جاذبه ‌های طبیعی این منطقه است که بسیاری از افراد در سفر خود به قم از آن بازدید می‌کنند. گنبد نمکی قم منطقه‌ای سرخ رنگ است که به دلیل فرسایش‌های صورت گرفته در طول ۶۰ میلیون سال به شکل شگفت انگیز فعلی درآمده است. این گنبد نمکی از بزرگ‌ترین گنبد نمکی‌های واقع شده در ایران است که به دلیل زیبایی منحصر به فرد و هم‌چنین اهمیت ژئوتوریسم آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از گنبد نمکی قم به عنوان گنبد طغرود نیز یاد می‌شود که به دلیل ساختار متقارن آن از دیگر گنبدهای کشور متمایز است.

در این منطقه دریاچه زیبای نمکی نیز قرار دارد که بنا بر گزارشات از خواص درمانی نیز برخوردار است. این دریاچه در میان صخره‌‌ها و کوه‌هایی مستقر است که در آن سنگ‌های نمکی به رنگ‌های مختلف از جمله: قرمز، قهوه‌ای، بنفش، آبی و … به چشم می‌خورد. در نزدیکی گنبد نمکی قم اقامتگاه‌ها و کاروانسراهایی قرار دارد که امکان استقرار در آن برای مسافران و گردشگران فراهم شده است. کاروانسرای کوه نمک، به جا مانده از دوره سلجوقیان بوده و یکی از جاهای دیدنی قم به شمار می‌آید که می‌توانید در زمان گردشگری طبیعی قم از آن بازدید کنید. در طراحی این کاروانسرا از عناصر مختلف معماری دوره سلجوقی نظیر ضلع‌های مربعی استفاده شده است.

پلنگ دره؛ منطقه ای حفاظت شده در قم

پلنگ دره منطقه‌ای حفاظت شدی در ۵۰ کیلومتری شهرستان قم است که از بهترین گزینه‌های برای طبیعت گردی قم به شمار می‌آید. این منطقه در جنوب غربی استان قم، در جاده سلفچگان-نیزار قرار دارد. پوشش گیاهی مناسب، در کنار مراتع سرسبز و دسترسی به آب موجب شده تا این منطقه به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سپری کردن اوقاتی لذت بخش و لذت بردن از طبیعت بکر محسوب شود. این منطقه زیستگاه انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان مختلف بوده و به عنوان یک جاذبه اکوتوریستی در استان قم به شمار می‌آید. از نظر پوشش گیاهی، منطقه پلنگ دره به عنوان سرسبزترین منطقه در استان قم شناخته می شود.

این طبیعت بکر در سال ۱۳۸۸ به شکل رسمی در فهرست مناطق حفاظت شده کشور به ثبت رسید. وسعت منطقه حفاظت شده پلنگ دره چیزی در حدود ۳۲ هزار هکتار بوده و در نزدیکی منطقه سلفچگان قرار دارد. با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه در فصل زمستان و یخ‌بندان آن، اگر قصد بازدید از پلنگ دره را دارید، بهتر است در فصول دیگر سال به این منطقه سفر کنید.

تالاب بهشت معصومه؛ تنها تالاب دائمی قم

استان قم با وجود طبیعت کویری، دارای تالاب‌های متعددی است که تنها یکی از آن‌ها در تمام فصول سال دارای آب است. از این تالاب که یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی قم است، به عنوان تالاب بهشت معصومه یاد می‌شود. این تالاب در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان قرار دارد و در ۳ کیلومتری حاشیه شرقی اتوبان قم تهران واقع شده است.

وسعت این تالاب چیزی در حدود ۵ هکتار بوده و سرمنشاء آن چشمه‌های کویری متعددی است که به یکدیگر می‌پیوندند. این منطقه در فصول سرد سال میزبان پرندگان مهاجر بسیاری است که از مناطق مختلف کشور به این تالاب وسیع سفر می‌کنند. پوشش گیاهی وسیع این منطقه از دیگر عواملی است که تالاب بهشت معصومه را از سایر تالاب‌ها متمایز می‌کند. گونه‌های گیاهی متعددی در این منطقه به چشم می‌خورد که از جمله آن‌ها می‌توان به گیاهانی نظیر نی، بن و … اشاره کرد.

تنگه قاهان؛ خوش آب و هواترین منطقه در قم

در ادامه بررسی گردشگری طبیعی قم، به بررسی یکی از مناطق خوش و هوا در استان قم پرداخته می‌شود که یکی از بهترین مقاصد برای سفر و گشت و گذار در آخر هفته‌ها است. تنگه‌ قاهان یکی از مکان‌های ناشناخته در قم است که در مسیر جاده ساوه به سمت سلفچگان قرار دارد. زیبایی این منطقه نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. مسیر جاده منتهی به تنگه قاهان مسیری سهل العبور بوده و از نظر دسترسی در شرایط مناسبی قرار دارد. منطقه قاهان از توابع بخش خلجستان بوده و در فاصله حدودا ۸۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد. قاهان در مرز استان مرکزی و قم قرار دارد و در تقسیمات کشوری بخشی از استان قم محسوب می‌شود.

در نزدیکی تنگه قاهان روستاهای سرسبز و دیدنی متعددی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آغلک، بنابر، جمزقان، قاهان و … اشاره کرد. یکی از نکات جذاب در مورد منطقه قاهان آن است که هر چقدر از جاده اصلی قاهان دور شده و به سمت قسمت پایانی آن حرکت می‌کنید، به مناطق کوهستانی و روستاهای آن نزدیک می‌شوید. روستاهای انتهایی این منطقه به شکل پلکانی بوده و دل کوهستان قرار دارند. قاهان منطقه‌ای چهار فصل بوده و در هر فصل از سال، زیبایی‌های بکر و منحصر به فرد خود را دارد. علاوه بر طبیعت سرسبز این منطقه، شما می‌توانید از رودخانه‌های فصلی و قنات‌های متعددی که در تنگه قاهان قرار دارد نیز لذت ببرید.

به طور کلی در دره قاهان حدود ۲۰ قنات قرار دارد که در فصول مختلف می‌تواند از نظر میزان حجم آب متفاوت باشد. پوشش گیاهی این منطقه نیز بسیار گسترده بوده و می‌توان در تالاب قاهان از گیاهان مختلفی نظیر گون، خارخاسک، پونه و … لذت ببرید. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز در روستای قاهان قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به: غارهای مختلف، امام زاده هادی و مخفی‌گاه قاهان اشاره کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

By سیاوش باران وند

خبرنگاری شغل، حرفه، عشق و هنر است. هنر و عشقی که با جان و دل آمیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *