به  گزارش ایران باران نیوز جبار حمادی مدیر جهادکشاورزی کارون از بازدید مشترک آقای دکتر دهقانی سانیج رئیس موسسه فنی مهندسی کشاورزی کشور و هیئات همراه، مسئولین مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی خوزستان ، سازمان آب و برق خوزستان ، مسئولین واحدهای ستادی جهاد کشاورزی خوزستان و مسئولین واحد های ستادی جهاد کارون از مزرعه پایلوت کشت برنج به روش خشکه کاری با سه تیمار آبیاری ( مرسوم، تناوبی و قطره ای ) به همراه تیمارتغذیه مرسوم و تغذیه متعادل روی رقم عنبر پاکوتاه نجفی در روستای غزاویه کارون گفت:
استفاده از آبیاری قطره ای در کاشت برنج در حال تغییر قوانین کشت برای این محصول است. برنج‌هایی که با آبیاری قطره‌ای کشت شده اند تا کنون ، نسبت به برنج با روش آبیاری مرسوم زارع ، 70 درصد آب کمتری نیز استفاده کرده است.

امروزه با رشد دو فن آوری علف کش‌ها و سیستم‌های نوین آبیاری مزایای استفاده از کشت های غرقابی برنج کمرنگ شده است و می‌توان با استفاده از آبیاری دقیق و بهینه قطره‌ای به کشت بهتری در برنج درست یافت.وی افزود: با توجه به اینکه اکثر برنج تولید شده در سطح جهانی در زمین هایی کشت میشود که به صورت غرقابی ابیاری میشوند ، اما میتوان به غیر از این روش، روش های کشت و آبیاری های دقیق و هدفمند دیگری را جایگزین کرد.

حمادی ادامه داد: کاهش مصرف آب می‌تواند با استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، انجام شود. آبیاری قطره¬ای، هم تبخیر را محدود می‌کند و هم کاربرد دقیق آب و کود را قادر می‌سازد. استفاده از آبیاری قطره‌ای در برنج یک رویکرد نسبتا جدید مدیریتی است و هنوز تحقیقات به صورت گسترده بر روی این روش انجام نشده است.
وی درپایان از زحمات تیمی تمام دستندرکاران طرح اظهار امیدواری کرد پس از برداشت محصول و بررسی داده های آماری برنامه ریزی جهت توسعه کشت برنج با این سیستم آبیاری در سطح استان انجام گردد.

خبرنگار:ناصر حکیمی

5/5 - (1 امتیاز)

By ناصر حکیمی

خبرنگار کسی است که هرروز دنیا و اتفاقات آن را می بیند.او همه چیز را از نزدیک زیر نظر دارد و اخبار را برای جامعه منتشر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *