نتایج مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین رژیم غذایی برای سیاره ما است و استفاده از آن در کشورهایی نظیر ایتالیا، قبرس و یونان مطلوب‌ترین رژیم غذایی برای تنوع زیستی و گیاهی محسوب می‌شود.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات است و به طور کلی محصولات حیوانی کمی را در خود دارد؛ هرچند شهروندان هر کشوری بنا به عادات غذایی رایج خود به شکلی متنوع از آن بهره می‌گیرند. 

رژیم غذایی مبتنی بر میوه و سبزیجات با کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن مزایایی برای سلامتی ما دارد و همچنین اثر مخرب کمتری بر محیط زیست می‌گذارد.

بنابر نتیجه مطالعه دانشمندان، تنوع در گونه‌های گیاهی مورد استفاده در رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشتر از الگوهای غذایی غربی است. محققان همچنین دریافتند که این رژیم غذایی «انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای، میزان پایین‌تر مصرف آب و در مجموع استفاده محدودتر از منابع زمینی» را باعث می‌شود و پیروی از این رژیم می‌تواند با بیماری‌های غیرواگیردار و همین‌طور تغییرات آب و هوایی مقابله کند.

این در شرایطی است که رژیم غذایی غربی (که حاوی مقدار زیادی گوشت، لبنیات و غذاهای فرآوری‌شده است) بر روش‌های تولیدی زراعی استوار است که «به اکوسیستم‌ها آسیب می‌رساند، استفاده از سوخت‌های فسیلی را افزایش می‌دهد و بالا رفتن انتشار گازهای گلخانه‌ای را در پی دارد.»

این مطالعه نتیجه می‌گیرد که استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به ایجاد محیطی با تنوع زیستی بیشتر کمک کند و فشار کمتری بر منابع طبیعی وارد آورد.

4.3/5 - (3 امتیاز)

By علی ابوزوده

حمایت از محیط زیست وظیفه انسانی همه ی ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *